dream

dream
am yours

الثلاثاء، 1 ديسمبر، 2009

من غير معنى


هل هناك من احد يمكنه ان يخبرنى ما هى الوحده اتراها ذلك الشىء الذى احسه..ذلك الخوف من المجهول..الاشتياق لان تلقى نفسك بين ذراعين دافئتين لايهم ان كانا هذان الذراعان ذراعا بشر ام ذراعا شبح اخترعه خيالك فى ليلة شتويه بردها ينخر العظام او فى ليله يدق الهجر فيها على جدران قلبك فلا يجيبه سوى الفراغ الموحش الذى يحتل قلبك..
اتلك هى الوحده..ام هى ذلك الحزن الذى ينتابك فجاة امام مشهد رومانسى للغايه يعرض فى احد الافلام العاطفيه..ام هى الغضب الذى يثور داخلك فجاة حينما تتذكر احدى الذكريات التى تطرق على باب قلبك بقوة لاتوصف
ما هى الوحده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اهى كونك تحيا وكانك لاتحيا..ام ذلك الكون الخالى من الجاذبيه الذى يحيط بك
اوتراه كونا انت بنيته لنفسك..ليكون لك شىء خاصا بك وحدك وكانك تقول للبشريه انك حى فصنعت عالمك العائم ف الهواء...عالم لا يربط بينك وبين اى شىء اخر او بينك وبين احد ما..اسميته الوحده؟
اتراها فقاعه هوائيه اجبرنا على العيش فيها رغما عنا..؟
ام تراها وهم لا وجود له..اعتقد ان الوحده هى الاحساس المقترن بى الان

هناك 27 تعليقًا:

Mr.Hazem يقول...

لا اعرف كيف اعبر لكِ عن مدى اعجابي بهمسك
كلماتك صادقة نابعه من قلب حنون
سيدتي
انحنى تواضعا امام ابداعك
لا حرمني الله من قلمك
ارق نسمة

blue-wave يقول...

الوحدة دى شارع فى امبابه:))
الوحدة بجد بقى
ان يكون حولك المئات ولكن لا احد يشعر بك
تحياتى

واحده من الناس يقول...

ميرسى يا حازم بجد
وميرسى اكتر لتعبك دايما معايا والله ووقتك اللى بتضيعه عشان خاطر مدونتى ميرسى بجد
:)

واحده من الناس يقول...

بلو وايف
هههههههههههههههههههههههه
اخرة احساسى بقا شارع ف امباه
ماشى ياعم
متشكرين
بس حاسب يطلع الشارع زحمه ولا يكونلى هناك كمين

أنصار السنة والسلف الصالح يقول...

اذا تمردت على الله فانت تتمرد على كل جميل فالله لم يامر بقبح ولا غباء .اذا تمردت على الله فلتتزوج المحارم ولتزنى بهن فالله لم يامر بهذا وتمردك عليه يعنى انت تفعل كل ما نهى عنه فلتزنى بمحارمك اتستطيع ؟ اقول لك لن تستطيع انها الفترة التى خلقك الله عليها فلتقتل اباك او صديقك فلتسرق فلتنهب فلتغتصب وانت اذ تفعل فانت تتمرد على الله لانه ما امر بهذا لتدعوا اقربائك الى امتهان الزنا والرزيلة لتثبت تمردك على الله فقد نهى عن ذلك ارجو ان تعيد التفكير فى كلامك وفى طريقتك

أنصار السنة والسلف الصالح يقول...

اذا تمردت على الله فانت تتمرد على كل جميل فالله لم يامر بقبح ولا غباء .اذا تمردت على الله فلتتزوج المحارم ولتزنى بهن فالله لم يامر بهذا وتمردك عليه يعنى انت تفعل كل ما نهى عنه فلتزنى بمحارمك اتستطيع ؟ اقول لك لن تستطيع انها الفترة التى خلقك الله عليها فلتقتل اباك او صديقك فلتسرق فلتنهب فلتغتصب وانت اذ تفعل فانت تتمرد على الله لانه ما امر بهذا لتدعوا اقربائك الى امتهان الزنا والرزيلة لتثبت تمردك على الله فقد نهى عن ذلك ارجو ان تعيد التفكير فى كلامك وفى طريقتك

صوت من مصر يقول...

ارى الوحده شخص يتحدث معى عن مستقبل غامض
وارى الحزن صوت لشخص جالس وحده
وارى الرومنسية مفقوده

غير معرف يقول...

غير معروف
الوحدة هههههههههه
لما تلاقى حد مالى عليك حياتك وكل أهتماماتك تبقى هوا وفجأه وكأن شيأ لم يكن

واحده من الناس يقول...

هرجع اقفل المدونه تاىن
عشان منبقاش بنتمرد على الله لما نفضفض

blackshwak يقول...

السلام عليكم
اول مره أزور مدونة حضرتك
موضوعات مميزة وذات جماهيريه
إسمحيلي مش هعلق دلوقتي
لحد ما أقرأ كل المواضيع
أو أغلبها يعني
بس أكيد هكون من المتابعين

بالتوفيق دائما
تقبلي مروري

أنصار السنة والسلف الصالح يقول...

أيها الفاني
لا سلا م عليك لأنه ديني الإسلام وافتخر به وصاني بان اسلم على من له دين وأنت لا دين لديك انته وجماعتك تعانون من نقص ومرض نفسي وانا متاكد من الشي هذا لأنه أنت وشاكلتك تعرضتم للقهر والاضطهاد الأسري من ضرب وذل وعدم اهتمام من الاهل وقصور في التربيه مما نتج عنه نقص في الشخصيه وخوف وشك وعدم استقرار عاطفي ونفسي وانصحك انت وشاكلتك زور اقرب طبيب نفسي للتاكد من كلامي لذلك انت انسان رافض للواقع وتلجا الي الخيال والحلم بالعيش بالحياه الماسنويه الي انت وغير درسها وهي تقدس الشيطان وتكفر بكل الاديان وتتلذذ بالخمر والنساء والجنس وانت بنفسك تهاجم الجنس والنساء المسلمات ؟؟

اسال نفسك واسال كل انسان على شاكلتك .. هل انت مرتاح نفسيا ؟ لا والله واقسم بالله انك تموت باليوم الواحد الف مليون موته لانك لا تجد الراحه النفسيه حياتك ضنك وجحيم وقهر ووساوس وهذا اكبر دليل واتحادك فييه انه كلامي صحيح ودليل على ذلك من خلال كتاباتك التي لا تخلو من السب والشتم والرفض للواقع لانه اي انسان راضي النفس سعيد يرا نظره تفاءل وحب للحياه ولكن انت واشكالك ترا الحياه موت وكره وبغضاء تبحث عن الراحه ولا ولن تجدها الى ان تموت وحتى بالموت ….اسال الله ان يهديك بس

اتقي الله في نفسك وفي اهلك وفي دينك اتقي الله في نفسك الذي كل يوم يعطيك الفرصه انت واشكالك للتوبه النصوحه حتى تعود الي ربك وتستغفر ذنبك وانت تعلم انك غلطان ولكنك تكابر نفسك على ذلك اتقي الله الذي لم ياخذ بصرك حتى ترى الحق .. اتقي الله الذي لم يشل يديك وانت تسب وتلعن لدين حتى تستغفر وتتوب اتقي الذي الذي تاكل وتشرب وتعيش على ارضه عاار عليك اذا جاءك شخص في بيتك واكل وشرب وشتمك تغضب وتثور فما بالك بالذي خلقك واشكالك من عدم واتمنى من الله العلي انه يردك اليه رد جميلا ..

وحسبنا الله ونعم الوكيل
ترقبوا ردودي المزلزلة من الآن فصاعدا
وكن جريئا وانشر تعليقي لو كنت تجرؤ

blackshwak يقول...

السلام عليكم
يا أخت ( واحده من الناس )
لماذا تنشرين تعليقات هذا الغبي وإسمحيلي أن أسبه علنا
الذي يدعي أنه من أنصار السنه والسلف الصالح
هذا الشخص الذي أصابه صدأ العقل
لا أعرف ما يتكلم عنه صراحة
ولماذا الإصرار علي المخاطبة بلغة المذكر مع العلم التام لكل من يتابع المدونه أنها مدونة أنثي

هل هو أحد المخاطَبين في أغنية (إنت مبتعرفش )
ممكن متعقد ؟ مش عارف
ولماذا هذا الأسلوب المستفز المنفـّر
قال رسول الله : ( إن منكم لمنفـّرين )
ولو مش فاهم معناها أقولك إنه يقصد إن مش كل حاجه بالأسلوب المستفز الرخم بتاعك ده لأن كده بيجي بأثر عكسي
لو شايف حاجه خطأ قول بس بأسلوب مهذب وبلباقه
ثم أترك المجال للحريه الشخصيه
وإيه حكاية : ( ترقبوا ردودي المزلزلة من الآن فصاعدا )
هذا أكبر دليل علي الغرور والعــُجــب بالنفس
مش عمليه إستشهاديه هي ... ولا إيه ؟

من وكلك لتكون ضمير حي علي حريات الناس
ثم إنك إبتدأت كلامك كما قالوا في الأمثال : أول القصيده كفر ( لا سلام عليك ) وتدعي أن الإسلام وصي بهذا
يعني مش بس جلف لاتستطيع التكلم ده إنت كمان عبيط
الإسلام يا أهبل دين السلام
وقال رسول الله : ( ألقي السلام علي من عرفت ومن لم تعرف ) (ومن لم تعرف دي) مقصود بيها مين ياعبقري
ولا هتوقف الناس في الشوارع تبص في بطاقات الشخصيه بتاعتهم لتعرف أيهم مسلم وأيهم لا دين له
وبغض النظر عن هذا كله
ماهي المشكلة التي واجهتها في هذه المدونة بالذات لتصدع رؤوسنا ورأس صاحبة المدونة بأرائك الخلابه
دا أصلا لو كان فيه حاجه غلط في مدوناتنا

مش عارف هو ممكن صاحبة المدونة تنشر هذا الرد ولا لا
بس أرجو أن تفعل
وبالله عليك
خليك في حالك
وإتلهي إنت وردودك المزلزله

blackshwak يقول...

ثم ما هذا العته الذي أصابك
( إنته عندك ربع ضارب في مخك أكيد )
قد لا تعرفني صاحبة المدونة حق المعرفه
ولكن من يعرفني يعرف أني لم أنزل لهذا المستوي من قبل
ولكن أمثالك ممن تم عمل غسيل مخ لهم
أصبحوا بلا هويه
وإضطرونا أن ننزل إلي مستواهم العفن ضاغطين علي أنفسنا أن تتقبل ما سيصيبنا من عفنهم

أنا لست بلا هويه ولست بلا دين وكذلك صاحبة المدونه وأصحاب كل المدونات المسلمين أو المسيحيين أو أي كانت ديانته
كما قلت من قبل لم يوكلك الله ضميرا حيا علي أفعالنا

أنظر إلي كلامك : ( وأنت لا دين لديك انته وجماعتك تعانون من نقص ومرض نفسي وانا متاكد من الشي هذا )
حكمت علينا إننا لا دين لنا ونعاني من نقص ومرض نفسي
الله الله ( يعني حضرتك ياكوتوموتو عالم في الشريعه وكمان دكتور نفساني )
يامعتوه
قال رسول الله ( من قال لأخيه المسلم ياكافر فقد باء بها أحدهما )
إنته كده بتظلم نفسك قبل أن تظلمنا
فإما أن تبوء بها أنت أو نبوء بها نحن
وأنا عن نفسي مش كافر والحمد لله ومش إنته اللي هتحكم ياننوس عين ماما
ونكمل كلامك الزفت : ( لأنه أنت وشاكلتك تعرضتم للقهر والاضطهاد الأسري من ضرب وذل وعدم اهتمام من الاهل وقصور في التربيه مما نتج عنه نقص في الشخصيه وخوف وشك وعدم استقرار عاطفي ونفسي )
ياسلام ياعم فرويد
دخلت بيوتنا وعرفت إننا (إنضربنا وإنقهرنا وتعرضنا للإضطهاد من ضرب وذل ومهانه)
علي أساس إننا عايشين في جوانتاناموا
آه ياأبو مخ لاسع
وبتستدل علي كل هذا إننا بنشتم ونسب ونرفض الواقع
طيب ما إنته ( ياأمور )
 بتقول كلام أقبح من أي كلام سمعته في حياتي
وعمال تكفر فينا
المفروض بمنطقك ده تكون من ضمننا
وهي إيه إنشاء الله ( الحياة الماسنويه ) دي
هي دي النسخه الجديده من الكلام
يعني ده كلام نازل جديد مثلا
ولا إنته اللي أهبل
شكلك كده أهبل
وزي ما قلتلك
إتلهي علي عينك وخليك في نفسك
وأعتقد صاحبة المدونة لازم ما تنشرش أي رسائل من رسائل هذا المعتوه مرة ثانيه

الله يحرقك يا أهبل
إنتهي .

خواطر شابة يقول...

عزيزتي بداية لاتعتبري تعليق تمردت على الله موجها لك انا ايضا توصلت به ووجته نفسه بالنص في مدونة حازم يقول المثل اذا عمت هانت ههه
الوحدة بالنسبة لي اصعب اشكالها عندما اكون محاطة بناس كثر لكن لاأحد منهم يحسني او يفهمني انا هذه هي الوحدة التي تتعبني اكثر من ان اكون في مكان وحدي هذا النوع التاني من الوحدة يكون احيانا ممتع واحيانا مطلوب
تحياتي لك وتمنياتي بدوام التواصل

تحذير صحي : هذه المدونة تسبب أمراض الهلوسه يقول...

والله مش عارف أكتب تعليق
بس الله يبارك فيكم

واحده من الناس يقول...

ههههههههههههههههههههه
بجد انا دلوقتى مبسوطه
لان الراجل ده طلع فعلا بيعمل كوبى وبيست وبس لكل المدونات مش انا بس
بس جننى خالص
وانا اقول ده اهبل ده ولا عبيط

واحده من الناس يقول...

صوت من مصر
فعلا والله
الوحده بتختلف كمان من شخص للتانى

بجد شرفتنى بالزياره

واحده من الناس يقول...

انصار السنه
كان اولى بيا انى فعلا احذف تعليقك بس هسيبه عبره لغيرك خاصة بعد التعليق الجامد اللى علقه blackshwakعليك
ده حللك تحليل كامل
واظن بعد كده
هيبقا الرد على السفيه الصمت
والكلاب تعوى والقافله تسير
والله خربتو البلد جاتكو القرف

واحده من الناس يقول...

مblackshwakيرسى جدا على النقاش ده انا بجد مش عارفه اشكرك ازاى..على فكره انا اتمنى بجد انك تشرفنى ف مدونتى الام..
http://wghakhrllzmn.blogspot.com/
لان دى مش الاساس عندى
وهيسعدنى والله زيارتك

واحده من الناس يقول...

خواطر شابه
انت حاسه بالوحده اكتر دلوقتى وانا ف مدونتى
انا هستناكى تتبعينى ف المدونه التانيه

واحده من الناس يقول...

يا جماعه
معلش نظرا لان كل من هب ودب داخل يكفر الناس على مزاجه..انا قررت اعمل مودريشن عشان اشرف على التعليقات دى قبل نشرها
واتمنى انكم تتابعونى ف بيتى التانى مدونة
يبقا انت اكيد ف مصر
ده اللينك بتاعهاhttp://wghakhrllzmn.blogspot.com/

واحده من الناس يقول...

تحذير صحى
مش هعلق انا كمان لان تعليقك مبسط للغايه

amirelhob يقول...

بوست جميل جدااااااااااااااااا
والمدونه كلها جميل من اول صور نيكولس لحد صور منير كلها تحفه ومن قلبى يا رب متبقاش اخر مره عشان بجد عاجبنى جدا وبتمنلك كل خير وسعاده وصحه وتوفيق وفحر وابتسامه تدوم يا رب طول العمر

واحده من الناس يقول...

امير الحب
ايه ده يابنى احرجتنى والله
كل ده كلام حلو
ههههههههههههه
ربنا يكرمك ياعم
وبجد اتمنى تكرر الزياره وتزورنى ف بيتى التانى كمان
مش عارفه ليه المدونه دى بقت زى المصيف بالنسبالى
هههههههههههههههه

Mr.Hazem يقول...

هههههههههههههه ...... الخ
يا عمي انا حللتلكم شخصية هادا المدعي انه من انصار السنة , وأأكد لكم انه ليس بمسلم اصلاً وانه مأجور لتشويه صورة الاسلام لذلك ارجوا على الجميع عدم الاهتمام له , لأن ما يقوم بنشره يسيئ بالفعل لديننا وان التحدث معه يجعله بتمادى في الاسائة , فأرجوا من الجميع تطنيشة وعدم الالتفات له

احترامي لكم

علي أحمد وائل علي الحكيم يقول...

ههههههههههههه يخرب بيته الأبل بتاع أنصار السنه ده نساني كنت كتب ايه ههههههههههههههههه ........

عموما الكومنت أهه ....

يا ترا يا واحدة من الناس :) " المعروفه كخطيبتي حبيبتي " بعد حوالي 3 سنين من كتابتك للكلام ده لسا حاسه نفس أحساس الوحدة ؟؟؟؟؟

نون..كيكو...حبيبة حبيبى يقول...

ههههههههههههههههههههههههه يخرب بيت كده دانا كنت نسيت....فكرتنى بمدونتى التانيه لما كتبت فيها عن ماتش الجزائر بتاع ام درمان دخلوا شوية بهايم ملو التدوينه شتيمه وخلو التدوينه بقت عالميه وبقيت مشهوره جدا وقتها هههههههههههههههههههههههه




حبيبى بعد تلات سنين من الكلام الاهبل بتاعى ده..اكيد طبعا مبقتش بعرف يعنى ايه وحده اصلا ف وجودك..انت مليت كل حياتى ربنا مايحرمنى منك يا حبيب نون